Sådan pynter du dit første juletræ

Har haft en TRÆLS uge, som jeg ikke vil trætte jer med...men derimod vil jeg skynde mig at skrive et af de indlæg, jeg længe har haft planer om - nemlig "opskriften" på at pynte sit allerførste juletræ.

Sidste år skulle vi holde jul herhjemme for allerførste gang. Jeg prøvede derfor at lede på nettet for at finde en guide til, hvor meget julepynt man skulle bruge - det ville jo være ret træls at stå med for lidt d. 23. december, men også lidt træls at købe alt for meget. Jeg kunne desværre ikke finde nogen "opskrift", så derfor besluttede jeg, at til julen 2010 ville jeg lave en selv!

Til et almindeligt juletræ, som har en pæn højde i et almindeligt dansk parcelhus, skal du bruge:
  • Juletræstæppe
  • Juletræsfod (vi har købt en solid og tung fætter i Bo Grønt - som har plads til en TYK stamme...det giver mindre arbejde og bøvl, hvis stammen er for tyk ;) )
  • Topstjerne
  • En pakke lametta
  • Silkebånd 6 mm, farve efter eget ønske
  • Silkebånd 3 mm, farve efter eget ønske
  • 10 store brunkager med hul i
  • 35 runde kugler, både helt store og lidt mindre (blanke, matte, med og uden glimmer)
  • 8 aflange "kugler"
  • Lyskæde (LED-lyskæde, 80 pærer, varm hvid)
  • Knallerter, store (6 stk.)
  • Sukkerstokke (12 stk.)
  • Lysholdere (12 stk.)
  • Julelys (12 stk. + evt. ekstra til juledagene)
  • Stjernekastere
  • 3 fugle med fjerhaler
  • 4 små trommer til de små grene i toppen
  • Evt. supplerende søde småting :)
Som årene går, bliver juletræet sikkert mere og mere charmerende, fordi du får samlet pynt fra børnehave m.m., og det bliver knap så "stilrent". Det første år vil du sikkert vælge at holde dig til ca. 3 farver, f.eks. råhvid, grå og sølv eller rød, grøn og guld...eller guld, bronze og lilla - mulighederne er uendelige, men husk du skal kunne holde det ud i mere end ét år ;) For øjeblikket går trenden så vidt jeg ved efter det naturfarvede og naturlige materialer. Men der er masser af glimmer og glitter i butikkerne ;)

Jeg har ikke lige noget billede af vores juletræ fra sidste år i skrivende stund, men jeg vil forsøge at finde et en af de nærmeste dage :)

Kommentarer

Populære indlæg fra denne blog

Laks i fad med kokosmælk....nåh ja, og så lige tirsdagens opgave, uge 25 :)

Torsdag i køkkenet + Pasta med kyllingelever i flødesauce

Torsdag - verdens bedste banankage